Å gi firmaklær med logo til ansatte gir bedriften en rekke fordeler som å forbedre deres profesjonelle image og merkevarebygging
Firmaklær er klær med logo en bedrift gir sine ansatte. Firmaklær kommer i mange utforminger og varianter enten det er til bruk på messe, som arbeidstøy eller til firmaets bedriftslag. På noen av disse klærne passer det best med en stor firmalogo på ryggen for synlighet og merkevarebygging, mens andre ganger passer det bedre med en diskret logo plassert på skjortekragen eller på en strikket genser.
Firmaklær med logo kan fremme en følelse av samhold og stolthet blant ansatte. Når de bruker firmaklær kan det gi en følelse av tilhørighet og enhet, men også en viss stolthet over å være assosiert med firmaet de jobber i og for. Denne økningen i ansattes moral og identitetsfølelse kan ha en positiv innvirkning på arbeidsplassens kultur, produktivitet og generell jobbtilfredshet.
Firmaklær som er av god kvalitet vil ikke bare bli brukt på arbeidsplassen men også i andre sammenheng. En fin jakke eller en pen genser med en diskret, men synlig logo, som brukes ute i det offentlige rom er som en vandrende reklame for ditt firma. Det er med på synliggjøre din logo og fungerer som merkevarebygging. Det er viktig å velge firmaklær som har god holdbarhet og som matcher firmaets profil.
Firmaklær gitt til arbeidstakeren fra arbeidsgiver vil som regel bli skattlagt som lønn selv om de har firmaets logo. Dette gjelder klær som skal brukes på jobb, på messer eller arrangement og blir ikke skattefrie selv om firmaets logo er påført. Det finnes likevel et unntak for regelen og det er dersom det er spesialbeskyttende klær, de er en del av en uniform eller de gis som en skattefri gave.